Alla inlägg under februari 2020

Av malinsbokblogg - 29 februari 2020 20:30

 


Ett högre syfte är Malin Thunberg Schunkes debutroman och den första delen i en planerad serie om den svenska åklagaren Esther Eldh och hennes chef Fabia Moretti vid Eurojust (Europeiska unionens byrå för straffrättsligt samarbete). Svensken Amir Yasin är på svensexa med några vänner vid franska rivieran när han plötsligt befinner sig mitt i en skottlossning på en bar. När polisen stormar in tror Amir att han är räddad, men istället blir han tillfångatagen och anklagad för terrorism. Detta är en otäck bok, kanske mest för att den känns så realistisk och att det skulle kunna hända i Europa idag. Det är en bok som väcker många tankar och som stannar kvar länge.

Av malinsbokblogg - 29 februari 2020 19:00

 

Bergens stjärnor av Jojo Moyes baseras på en verklig händelse och utspelar sig i 30-talets Kentucky. Boken handlar om engelskan Alice som anländer till Kentucky med sin nyblivna man och hans far. Livet i USA blir inte som Alice har tänkt sig, hennes man Bennet är inte speciellt intresserad av henne och hennes svärfar väntar på barnbarn och blir bara elakare och elakare. När man efterlyser frivilliga kvinnor till att bli ridande bibliotekarier som en del av Eleanor Roosevelts nya satsning på utbildning, anmäler sig Alice. Arbetet visar sig vara givande och ger Alice nya vänner, men också farligt då inte alla är lika förtjusta i att kvinnor rider omkring ensamma. Det är en väldigt intressant historia som Jojo Moyes har valt att skriva om och kvinnornas vänskap men också utsatthet skildras på ett väldigt bra sätt. Det är en bok som jag kan rekommendera.

Av malinsbokblogg - 19 februari 2020 20:45

  

Kniv är tolfte boken av Jo Nesbø i serien om Harry Hole. Harry har blivit utkastad av Rakel, förlorat jobbet som utredare och dricker mer än någonsin. En morgon vaknar han bakfull med blod på händerna utan några minnen av vad som hänt kvällen innan och när man senare hittar en kvinna brutalt mördad i sitt hem börjar han undra vad han är kapabel till att göra. Det tog lång tid för mig att komma in i boken, kanske för att det var länge sedan jag läste en Harry Hole-deckare och jag kanske har missat några i serien. När jag väl kom in i boken var den spännande men jag känner mig nog ganska klar med Harry Hole nu.  


Av malinsbokblogg - 8 februari 2020 18:15

  

Stormvarning är den andra boken i Maria Adolfssons serie om Doggerland. När en man hittas död på Doggerlands nordligaste ö Noorö under julen är det bara Karen Eiken Hornby som finns tillgänglig för att utreda dödsfallet. Det visar sig snart att mannen har mördats och spåren leder till det lokala whiskydestilleri men även mot ett lokalt mc-gäng där hennes kusin är medlem. Detta är en väldigt spännande bok som är bra uppbyggd och jag tycker att den känns trovärdig. En riktigt bra uppföljare till Felsteg.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards