Alla inlägg under augusti 2018

Av malinsbokblogg - 29 augusti 2018 14:15

 

I djupt vatten av Paula Hawkins kretsar kring en flod där man förr i tiden dränkte häxor och även i nutid har en ung kvinna och en ensamstående mor hittats döda i floden. Den senaste kvinnan som hittats död är Jules Abotts syster och hon åker tillbaka till sin hemby för att ta hand om sin systerdotter Lena. Polisen tror att det är självmord, men Jules är inte övertygad. Detta är en bok med många karaktärer som alla berättar sin historia och det gör att boken blir ganska snårig och svår att följa. Visst är den spännande och underhållande men det är ingen bok som jag lägger på minnet.   

Av malinsbokblogg - 13 augusti 2018 20:33

 

I fel sällskap är Viveca Stens nionde bok i serien om Sandhamn. Nora Linde jobbar på Ekobrottsmyndigheten och utreder den våldsamme Andreis Kovac för pengatvätt. Andreis fru, Mina är på flykt från sin man som nästan misshandlat henne till döds och hon gömmer sig tillsammans med sin son på ett skyddat boende på en skärgårdsö. Nora försöker övertyga Mina om att vittna mot sin man, både om misshandeln och om hans verksamhet men Andreis gör allt för att få tilbaka sin fru och sin son. Detta är en lättläst och väldigt spännande bok om ett ämne som man inte kan skriva om för mycket.

Av malinsbokblogg - 8 augusti 2018 20:58

 

Kidnapparen av Nora Roberts handlar om den unga Alice Bodine som på sin syster Maureens bröllopsdag rymmer hemifrån. Två år senare är hon på väg hem men inte långt från hemmet blir hon kidnappad och inlåst. Tjugofem år senare är det Maureens dotter Bodine som tagit över gården och driver den som en framgångsrik Resort tillsammans med övriga familjemedlemmar. Anställd på ranchen är även hennes ungdomskärlek och romantiken ligger i luften. En dag hittas en svårt medtagen kvinna vid vägkanten som visar sig vara Alice och livet för familjen ställs på ända. Jag känner att jag nog har läst lite för många Nora Roberts-böcker det senaste. De är väldigt lika och det blir lite för förutsägbart. Boken är dessutom lite för lång enligt min mening.

Av malinsbokblogg - 8 augusti 2018 20:56

 

Eftersom det var länge sedan jag läste en Jane Austen bok letade jag upp Northanger Abbey i bokhyllan. Northanger Abbey gavs ut 1818 efter Jane Austens död, men skrevs troligen först. Boken handlar om Catherine Morland som blir medbjuden till Bath av sina grannar Mr och Mrs Allen. I Bath träffar hon syskonen Thorpe och hon blir genast vän med Isabella Thorpe. Hon träffar även Henry Tilney och hans syster Eleanor och när de ska åka hem blir hon medbjuden till Northanger Abbey. Northanger Abbey är inte min favorit av Jane Austen, men den är ändå läsvärd.

Av malinsbokblogg - 8 augusti 2018 20:43

 

Som årets sommarbok i bokcirkeln valde vi Jane Austen-klubben av Karen Joy Fowler. Det är Jocelyn som startar Jane Austen-klubben för att pigga upp sin vän Sylvie som blivit lämnad av sin man efter 32 år äktenskap. Med i klubben är även Sylvies dotter Allegra som har problem med sin älskarinna, Prudie som drömmer om andra män än sin man, Bernadette som har varit gift otaliga gånger och den enda mannen Grigg som aldrig har läst Jane Austen förut. Boken är lite mysig men för en gångs skull tycker jag faktiskt att filmen är bättre än boken. I boken är det lite för mycket Jane Austen-citat om man inte är en fantast, men jag blev i alla fall sugen på att läsa mer av Jane Austen. 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards