Alla inlägg under mars 2018

Av malinsbokblogg - 20 mars 2018 20:41

 

1968 är den sjunde boken i Jan Guillous serie om 1900-talet. Precis som i Äkta amerikanska jeans får vi följa Eric som nu är nyutexaminerad jurist och har fått sitt första jobb som notarie på Henning Sjöströms advokatbyrå. Han får där jobba med bland annat neurosedynrättegången i Tyskland och han befinner sig även i Prag bara några dagar innan Sovjets invadering. Eric hänger i olika vänsterorienterade sammanhang och man får följa med i den tidens diskussioner om politik, vietnamnkrig och sexuell frigörelse. Det märks att Jan Guillou själv var delaktig i den här tiden och i de här kretsarna och det gör att det förklaras lite väl lite. Jag som inte alls kan alla förkortningar på rörelser under 60-talet eller vet speciellt mycket om 60-talet tappar intresset fort. För mig är det alldeles för mycket politik i boken.

Av malinsbokblogg - 20 mars 2018 20:39

 

Den tunna blå linjen är kriminologen Christoffer Carlssons fjärde och sista bok i serien om Leo Junker. Leos gamla vän John Grimberg är på rymmen men återkommer för att söka upp Leo. Han har information om det fem år gamla mordet på den prostituerade Angelica Reyes och vill att Leo ska ta upp ärendet på nytt. Leo kan inte låta bli att börja  undersöka mordet och tillsammans med kollegan Brick försöker de få reda på vad som egentligen hände. Boken känns väldigt realistisk både på grund av den skildrar en aktuell tid och att författaren har kunskap om kriminologi. Det är dessutom en spännande och välskriven bok.

Av malinsbokblogg - 14 mars 2018 21:15

 

Trollkarlen från övärlden av Ursula K Le Guin lyssnade jag på som ljudbok vilket jag är ganska ovan med. Boken handlar om den unge trollkarlen Sparvhög från ön Gont. Man upptäcker tidigt att han har kraften att bli en stor trollkarl och han måste lära sig att behärska kraften och använda den rätt. På trollkarlsskolan lär han sig mycket, men han är högmodig och använder sin kraft till att kalla upp en skugga från dödsriket. Fantasy är ingen genre som jag är speciellt förtjust i så jag hade inte speciellt stora förväntningar på boken. Det är en lågmäld bok som jag tyckte var ganska långsam, men den var ändå lite facinerande och trots allt uppskattade jag boken.  

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards