Alla inlägg under april 2015

Av malinsbokblogg - 19 april 2015 14:04

 

Jag fick ett sug efter deckare förra helgen och hittade Lejonet från Zagros av Lena Matthijs på biblioteket. Boken handlar om kriminalkommissarie Hasse Nelander-Wein och hans utredningsgrupp i Borås. En styckad kropp hittas flytande i Ätran och några dagar senare hittas ännu fler kroppsdelar i en soptunna i Borås. Samtidigt som utredningen får vi också följa den 12-åriga Zana som kämpar för att han och hans syskon ska överleva ensamma i bergen i norra Irak där de blivit övergivna utan mat eller vatten. Boken är en ganska ordinär svensk deckare, men jag gillar parallellhistorien om Zanan och hans syskon och det är även roligt att boken utspelar sig här i västsverige. Det är kanske inte en bok som jag kommer att komma ihåg speciellt länge, men det var bra underhållning för stunden.

Av malinsbokblogg - 19 april 2015 13:46

 

Dödsstöten är Sara Blaedels åttonde bok om kriminalinspektör Louise Rick på avdelningen för efterlysta personer. En 15-årig pojke har försvunnit från Hvalsö där Louise växt upp och sökandet efter pojken leder till att man hittar liken efter tre unga kvinnor. Hvalsö är ett fäste för asatro och mycket tyder på att någon på nytt börjat med de blodiga ritualerna där unga kvinnor offras till gudarna.  Boken var väldigt spännande och jag gillade kopplingarna till asatron och den extra spänningen med Louise koppling till orten.

Av malinsbokblogg - 10 april 2015 20:25

 

De oskyldiga av David Baldacci är egentligen inte min typ bok, men eftersom min man gillar denna typ av thrillers och jag inte hade någon annan bok att läsa fick jag ge den en chans. Boken handlar om den skicklige amerikanske lönnmördaren Will Robie som jobbar för amerikanska regeringen. En dag får han ett uppdrag som han vägrar att genomföra och han blir tvungen att fly. Under sin flykt möter han den 14-årige Julie vars föräldrar just blivit mördade och Will bestämmer sig för att hjälpa Julie att hitta föräldrarnas mördare. Boken är en klassisk amerikansk thriller som var riktigt spännande och med ett riktigt oväntat slut.

Av malinsbokblogg - 10 april 2015 20:08

 

Gone girl av Gillian Flynn handlar om det gifta paret Amy och Nick som efter att ha blivit arbetslösa blir tvungna att flytta till den småstad där Nick växte upp för att ta hand om hans sjuka mamma. På deras 5-åriga bröllopsdag försvinner plötsligt Amy och i huset finns spår av en strid och blod. Nick blir snabbt misstänkt, men han bedyrar att han är oskyldig. Boken är bra skriven och det är en spännande bok som trots att den är ganska tjock går fort att läsa. Den är dock väldigt mörk och det är definitivt inga sympatiska personer som Gillian Flynn beskriver och det kan nästan bli lite för mycket.

Av malinsbokblogg - 2 april 2015 20:52

 

Att föda ett barn av Kristina Sandberg utspelar sig på 1930-talet och handlar om Maj som efter att bara ha träffat den äldre Tomas ett par gånger blir gravid. De gifter sig och Maj ska nu hantera en ny fin familj med ett barn och en man som hon knappt känner. Jag hade i början väldigt svårt för det sätt som boken är skriven på och jag var nära att lägga undan boken, men efter ett tag vande jag mig och även om detta inte var någon favorit är jag ändå nöjd att jag läste ut boken.

Av malinsbokblogg - 2 april 2015 20:38

 

Ungdomsklassikern Anne på Grönkulla av L M Montgomery handlar om barnhemsflickan Anne som kommer till Grönkulla som fosterbarn, men Marilla och Mattew väntade en pojke och var inte beredda på att få denna pratglad och fantasirik flicka. Jag läste boken högt för min 10-åriga dotter och språket är lite svårt för en 10-åring så vi hade många diskussioner om vad ord betydde och om hur barn och speciellt flickor hade det i början av 1900-talet. Vi blev i alla fall båda väldigt förtjusta i både boken och i Anne och delade både skratt och en hel del tårar.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards