Alla inlägg under februari 2015

Av malinsbokblogg - 25 februari 2015 15:35

 

Idag har jag varit på bokrean och införskaffat några nya böcker till mig och barnen. Ser fram emot några timmars härlig läsning!

Av malinsbokblogg - 22 februari 2015 12:30

 

I en stuga i Sälen läste jag Glasborgen av Jeanette Walls som är en självbiografisk bok om en barndom kantad av fattigdom och svårigheter. Pappa Rex är en alkoholist  som berättar historier för barnen om det fantastiska hus, Glasborgen som familjen ska bygga och mamma Rose målar tavlor och är övertygad om att barn blir starka om de klarar sig själva. Boken är tragisk och jag känner verkligen för de stackars barnen, men det är samtidigt en bok om sammanhållning, kärlek och hopp om en bättre framtid . En väldigt bra bok som är bra skriven och som inte känns som en vanlig "tyck synd om mig"-bok eftersom den inte är varken anklagande eller bitter.

Av malinsbokblogg - 14 februari 2015 13:29

  

Jag fortsätter mitt botaniserande bland min mammas julklappsböcker och den här gången blev det I maktens skugga av Viveca Sten. Som vanligt skriver Viveca Sten om polisen Thomas och juristen Nora och om mord i Sandhamn. I den här boken är det riskkapitalisten Carsten som bygger ett riktigt skrytbygge på Sandhamn och som samtidigt lyckas reta upp stora delar av ön. Han bjuder in alla till en stor inflyttningsfest för att få över grannarna på sin sida, men festen slutar med att ett hus brinner ner och med att man hittar en innebränd person. Boken är spännande, men engagerar mig inte speciellt mycket och det är först i slutet som den blir svår att lägga ifrån sig. Detta är definitivt inte den bästa boken av Viveca Sten.

Av malinsbokblogg - 10 februari 2015 20:17


 

Jojo Moyes är en favoritförfattare och när min mamma fick denna i julklapp var jag så klart tvungen att låna den (sen att det var jag som gav den till henne hör inte hit 😄). Boken handlar om Jess som kämpar med att få livet att gå ihop med två jobb och med att ta han om sin dotter Tanzie som är ett mattegeni och styvsonen Nicky. Tanzie får möjlighet att gå på en privatskola med stipendium, men en del av skolavgiften måste betalas och pengarna räcker inte till. Enda möjligheten är att Tanzie vinner matteolympiaden i Skottland. IT-miljonären Ed  som just blivit anklagad för insider-brott erbjuder sig att köra familjen till Skottland. Boken har allt som jag gillar med Jojo Moyes böcker, intressanta och vägbeskrivning personligheter, optimism och förstås en annorlunda kärlekshistoria.

Av malinsbokblogg - 4 februari 2015 17:15

 

Harhjärta av Maria Kuchen börjar med att en kvinna hittas mördad. I resten av boken får vi följa cancerforskaren Kattis som får hotfulla mail, nynazisten Jens som är kär i vänster- och djurrättsaktivisten Annie som inte vet något om Jens förflutna och personerna runt dem och hur deras liv korsar varandras. Boken känns realistisk och lämnar efter sig en hel del funderingar vilket jag gillar. Jag hade lite svårt att komma in i den, kanske mest för att jag mest läste korta stunder. Jag kommer nog att ge denna författare en ny chans och som tur är finns det fler böcker eftersom Harhjärta är andra delen av en trilogi om samtiden.

Av malinsbokblogg - 4 februari 2015 16:19

 

I brist på annat botaniserade jag återigen i pockethyllan på jobbet och fick tag på Mitt hopplöst normala liv av Joanna Nadin. Boken är skriven som en dagbok av en 14-årig tjej som tycker att alla andra lever ett mycket mer spännande liv än henne. Vad ska man egentligen säga om den här boken... Den är säkert lite fnittrig och galen om man är en 14-årig tjej. Om man inte är det så är den bara fånig.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards